sorteer op

filteren op


2049


2048

2047


2046


2045

2044

2043

2042


2041


2040


2039

2038


2037

2036


2035


2034

2033

2032

2031


2030

2029

2028

2027


2026


2025

























































































2022

Bachelor Visuele Communicatie

2022

Hendriks Iris

Ik beslis wat ik drink

Voor mijn afstudeerproject heb ik het thema ‘(On)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik onder jongeren’ onderzocht en gevisualiseerd. Dit thema heb ik gekozen, omdat veel jongeren in mijn omgeving regelmatig alcohol drinken en zij anderen op een (on)bewuste manier pushen om een alcoholisch drankje mee te drinken. Zelf ervaar ik dit ook, waarbij er regelmatig tegen mij wordt gezegd: “Doe ook eens gezellig een drankje mee” of: “Wil je echt niet meedrinken?” Als dit herhaaldelijk wordt gevraagd, kan dit vervelend en/of irritant overkomen. Veel jongeren ervaren deze (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik, waarbij zij het moeilijk vinden om een eigen keuze te maken. Deze (persoonlijke) ervaring heeft geleid tot mijn campagne: Ik beslis wat ik drink.

Het doel van mijn afstudeerproject is bewustwording creëren bij (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik, waarbij het maken van een eigen keuze centraal staat. De campagne bestaat uit drie series, die zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen die ik heb verkregen uit een enquête, gehouden onder de doelgroep. De series bestaan uit drie beelden die samen een verhaal vormen, maar ook ieder apart de boodschap kunnen overbrengen. Ieder beeld schetst een eigen situatie binnen het verhaal, zoals (on)bewuste groepsdruk (benadrukking), bewustwording (helderheid) en een eigen keuze (actie). De campagne is verspreid op de plaatsen waar de doelgroep (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik ervaart. Dit is zowel offline als online en heb ik gedaan door middel van posters en bierviltjes (in de kroeg en uitgaansgelegenheden) en Instagram (bij iemand thuis). Via Instagram zijn ook de persoonlijke ervaringen die in de series zijn verwerkt te lezen.

(On)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik onder jongeren












































































1935



1929

1928

1927


1926


1925

1924


1923

1922


1921


1920


1919

1918

1917

1916


1915


1914

1913


1912

1911


1909


1908


1907

1906

1905

1904


1903


1901


1900

1899


1897


1896


1894

1893

1892


1891


1890


1889

1888


1887

1886


1885


1884

1883

1882

1881


1880

1879

1878

1877


1876


1875

1874


1873

1872


1871


1870


1869

1868

1867

1866


1865


1864

1863


1862

1861


1860

1859


1858


1857

1856

1855

1854


1853


1852

1851


1850

1849


1848

1847


1846


1845

1843

1842


1841


1840


1839

1838


1837

1836


1835


1834

1833

1832

1831


1829

1828

1827



1824


Maastricht Institute of Arts