
Voor mijn afstudeerproject heb ik het thema ‘(On)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik onder jongeren’ onderzocht en gevisualiseerd. Dit thema heb ik gekozen, omdat veel jongeren in mijn omgeving regelmatig alcohol drinken en zij anderen op een (on)bewuste manier pushen om een alcoholisch drankje mee te drinken. Zelf ervaar ik dit ook, waarbij er regelmatig tegen mij wordt gezegd: “Doe ook eens gezellig een drankje mee” of: “Wil je echt niet meedrinken?” Als dit herhaaldelijk wordt gevraagd, kan dit vervelend en/of irritant overkomen. Veel jongeren ervaren deze (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik, waarbij zij het moeilijk vinden om een eigen keuze te maken. Deze (persoonlijke) ervaring heeft geleid tot mijn campagne: Ik beslis wat ik drink.
Het doel van mijn afstudeerproject is bewustwording creëren bij (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik, waarbij het maken van een eigen keuze centraal staat. De campagne bestaat uit drie series, die zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen die ik heb verkregen uit een enquête, gehouden onder de doelgroep. De series bestaan uit drie beelden die samen een verhaal vormen, maar ook ieder apart de boodschap kunnen overbrengen. Ieder beeld schetst een eigen situatie binnen het verhaal, zoals (on)bewuste groepsdruk (benadrukking), bewustwording (helderheid) en een eigen keuze (actie). De campagne is verspreid op de plaatsen waar de doelgroep (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik ervaart. Dit is zowel offline als online en heb ik gedaan door middel van posters en bierviltjes (in de kroeg en uitgaansgelegenheden) en Instagram (bij iemand thuis). Via Instagram zijn ook de persoonlijke ervaringen die in de series zijn verwerkt te lezen.





(On)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik onder jongeren