sorteer op

filteren op



2049

2048


2047


2046

2045


2044


2043

2042


2041


2040

2039


2038


2037

2036


2035


2034

2033


2032


2031

2030


2029


2028

2027


2026



2025


























































2022

Bachelor Visuele Communicatie

2022

Hendriks Iris

Ik beslis wat ik drink

Voor mijn afstudeerproject heb ik het thema ‘(On)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik onder jongeren’ onderzocht en gevisualiseerd. Dit thema heb ik gekozen, omdat veel jongeren in mijn omgeving regelmatig alcohol drinken en zij anderen op een (on)bewuste manier pushen om een alcoholisch drankje mee te drinken. Zelf ervaar ik dit ook, waarbij er regelmatig tegen mij wordt gezegd: “Doe ook eens gezellig een drankje mee” of: “Wil je echt niet meedrinken?” Als dit herhaaldelijk wordt gevraagd, kan dit vervelend en/of irritant overkomen. Veel jongeren ervaren deze (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik, waarbij zij het moeilijk vinden om een eigen keuze te maken. Deze (persoonlijke) ervaring heeft geleid tot mijn campagne: Ik beslis wat ik drink.

Het doel van mijn afstudeerproject is bewustwording creëren bij (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik, waarbij het maken van een eigen keuze centraal staat. De campagne bestaat uit drie series, die zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen die ik heb verkregen uit een enquête, gehouden onder de doelgroep. De series bestaan uit drie beelden die samen een verhaal vormen, maar ook ieder apart de boodschap kunnen overbrengen. Ieder beeld schetst een eigen situatie binnen het verhaal, zoals (on)bewuste groepsdruk (benadrukking), bewustwording (helderheid) en een eigen keuze (actie). De campagne is verspreid op de plaatsen waar de doelgroep (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik ervaart. Dit is zowel offline als online en heb ik gedaan door middel van posters en bierviltjes (in de kroeg en uitgaansgelegenheden) en Instagram (bij iemand thuis). Via Instagram zijn ook de persoonlijke ervaringen die in de series zijn verwerkt te lezen.

(On)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik onder jongeren














































































1935





1929

1928


1927


1926

1925


1924


1923

1922


1921


1920

1919


1918


1917

1916


1915


1914

1913


1912


1911


1909


1908

1907


1906


1905

1904


1903


1901


1900


1899


1897


1896


1894


1893

1892


1891


1890

1889


1888


1887

1886


1885


1884

1883


1882


1881

1880


1879


1878

1877


1876


1875

1874


1873


1872

1871


1870


1869

1868


1867


1866

1865


1864


1863

1862


1861


1860

1859


1858


1857

1856


1855


1854

1853


1852


1851

1850


1849


1848

1847


1846


1845


1843


1842

1841


1840


1839

1838


1837


1836

1835


1834


1833

1832


1831


1829


1828


1827



1824

Maastricht Institute of Arts