sorteer op

filteren op


2049

2048

2047


2046


2045

2044

2043


2042

2041


2040

2039


2038

2037

2036

2035


2034


2033

2032

2031


2030

2029

2028


2027

2026


2025


































































2022

Bachelor Visuele Communicatie

2022

Hendriks Iris

Ik beslis wat ik drink

Voor mijn afstudeerproject heb ik het thema ‘(On)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik onder jongeren’ onderzocht en gevisualiseerd. Dit thema heb ik gekozen, omdat veel jongeren in mijn omgeving regelmatig alcohol drinken en zij anderen op een (on)bewuste manier pushen om een alcoholisch drankje mee te drinken. Zelf ervaar ik dit ook, waarbij er regelmatig tegen mij wordt gezegd: “Doe ook eens gezellig een drankje mee” of: “Wil je echt niet meedrinken?” Als dit herhaaldelijk wordt gevraagd, kan dit vervelend en/of irritant overkomen. Veel jongeren ervaren deze (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik, waarbij zij het moeilijk vinden om een eigen keuze te maken. Deze (persoonlijke) ervaring heeft geleid tot mijn campagne: Ik beslis wat ik drink.

Het doel van mijn afstudeerproject is bewustwording creëren bij (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik, waarbij het maken van een eigen keuze centraal staat. De campagne bestaat uit drie series, die zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen die ik heb verkregen uit een enquête, gehouden onder de doelgroep. De series bestaan uit drie beelden die samen een verhaal vormen, maar ook ieder apart de boodschap kunnen overbrengen. Ieder beeld schetst een eigen situatie binnen het verhaal, zoals (on)bewuste groepsdruk (benadrukking), bewustwording (helderheid) en een eigen keuze (actie). De campagne is verspreid op de plaatsen waar de doelgroep (on)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik ervaart. Dit is zowel offline als online en heb ik gedaan door middel van posters en bierviltjes (in de kroeg en uitgaansgelegenheden) en Instagram (bij iemand thuis). Via Instagram zijn ook de persoonlijke ervaringen die in de series zijn verwerkt te lezen.

(On)bewuste groepsdruk rondom alcoholgebruik onder jongeren





































































1935



1929

1928

1927


1926


1925

1924

1923


1922

1921


1920

1919


1918

1917

1916

1915


1914


1913

1912

1911


1909

1908


1907

1906


1905

1904

1903


1901


1900


1899

1897


1896


1894

1893

1892

1891


1890

1889

1888

1887


1886


1885

1884

1883


1882

1881


1880

1879


1878

1877

1876

1875


1874


1873

1872

1871


1870

1869

1868


1867

1866


1865

1864

1863

1862


1861


1860


1859

1858

1857


1856

1855


1854

1853

1852

1851


1850

1849

1848

1847


1846


1845

1843


1842

1841


1840

1839


1838

1837

1836

1835


1834


1833

1832

1831


1829

1828


1827


1824

Maastricht Institute of Arts