sorteer op

filteren op

1993

The 4th Biennial of European Academies of Visual Arts

Op 25 mei 1993 vond ‘s middags in het MECC, in aanwezigheid van Koningin Beatrix, de opening plaats van de Biënnale van Europese Kunstacademies. De grote hal in het MECC was ingericht als expositieruimte, ontworpen door docent Jo Sijen en beeldend kunstenaar en alumnus Jean-Pierre Zoetbrood; de openingsmanifestatie werd opgeluisterd door een spectaculaire show van Dogtroep.

Opening Biennale with Queen Beatrix
Opening Biënnale met Koningin Beatrix in gezelschap van met rechts Minister Jo Ritzen en docent Twan Lendfers

Met Dogtroep zette de organisatie hoog in: In 1992 maakte het theatergezelschap furore bij de Olympische Winterspelen in Albertville en de Wereldtentoonstelling in Sevilla, in 1993 op de Frankfurter Buchmesse. Het ging om de vierde editie van de Biënnale, na achtereenvolgens Toulouse, Antwerpen en Barcelona. Het tweejaarlijkse evenement ging uit van ELIA/European League of Institutes of the Arts. De vierde editie zou tevens de laatste worden in de reeks, wat men achteraf verklaart door de enorme omvang van het evenement en de hoge financiële inspanning, die de hulp van vele vrijwilligers noodzakelijk maakte: andere academies zouden een dergelijk grootschalig project niet meer aandurven.

De Gemeente Maastricht, en met name burgemeester Philip Houben, reageerde in 1991 onmiddellijk enthousiast toen de academie voorstelde, om deze editie te verzorgen. Er werden ruime fondsen vrijgemaakt en vergunningen verleend, zodat Maastricht zich, na het Verdrag van Maastricht, ook op cultureel niveau op de Europese kaart kon zetten.

De academie reisde af met zes touringcars met studenten en docenten naar Barcelona, om kennis op te doen bij de derde Biënnale, die daar plaatsvond tijdens de aanloop van de Olympische Spelen in 1992. De Biënnale in Maastricht trok kunststudenten aan van 68 academies uit 22 Europese landen met, voor het eerst, deelnemers van achter het voormalige IJzeren Gordijn.

De Biënnale duurde van 25 - 31 mei 1993. De organisatie lag in handen van het Projectbureau Biënnale ’93, dat een netwerk van door studenten en docenten van de Academie Beeldende Kunsten bemande werkgroepen omvatte, aangestuurd door een zogeheten stuurgroep. De Dominicanenkerk, die toen nog geen dienstdeed als boekhandel, werd ingericht als centrale ontmoetingsruimte, waarin een monumentaal vrijstaand zitpodium, ontworpen door wederom Jo Sijen, het centrale element vormde.

Dagelijks werd een gratis, door de academie onder leiding van docent Roy Hoet ontworpen krant verspreid over alle activiteiten:

  • exposities en videopresentaties van de deelnemende academies in het MECC
  • een Sounds Festival met werken op de grens tussen muziek, beeldende kunst en theater, als ook het project Cire Perdu, dit alles op diverse locaties in de stad
  • een Oost-Europa Festival in het Conservatorium
  • excursies naar Amsterdam, Aken, Keulen en Antwerpen
  • een forumdiscussie over de toenmalige kunstsituatie en het kunstonderwijs, met belangrijke figuren uit de Europese kunstwereld als Thierry De Duve, Freddy De Vree, Thomas McEvilley, Ryszard Stanislawski, Jon Thompson en Anna Tilroe
  • Hoofdingrediënt vormden de workshops voor studenten onder leiding van vooraanstaande kunstenaars: Anne Ausloos, Art in Ruins, Jo Baer, Richard Deacon, Droste/Rombouts, Luciano Fabro, Fortuyn/O’Brien, Veit Görner, Thomas Grünfeld, Fons Haagmans, Kazuo Katase, Gerhard Merz, Hidetoshi Nagasawa, JCJ Vanderheyden, Auke de Vries en Lawrence Weiner. Voor zover mogelijk, werd in iedere workshop gewerkt aan een gezamenlijk kunstwerk, dat aan het einde van de week werd gepresenteerd aan het publiek. De goed bezochte workshops vonden plaats in uiteenlopende locaties in en rond de stad.

    Maastricht Institute of Arts