sorteer op

filteren op


2049

2048

2047


2046


2045

2044

2043


2042

2041


2040

2039


2038

2037

2036

2035


2034


2033

2032

2031


2030

2029

2028


2027

2026


2025





































2021

Bachelor Autonome Beeldende Kunst

2021

Lucas van Veghel

Concentratie, Uniciteit, Loslaten

Overzichtsbeeld | Foto: Floor Martens

Concentratie, Uniciteit, Loslaten (2021)
Lucas van Veghel
Diverse soorten klei, elektronica (circuit)

Beweging, herhaling, en onderweg zijn, zijn begrippen die mijn werkwijze typeren.

De klei is gevormd in de prehistorie en is eveneens het materiaal waarmee mijn familie generaties lang heeft gewerkt in de Tegelse klei-industrie.

Het proces van verandering en beweging is momenteel nog steeds gaande. De klei ademt, reageert en transformeert, mede door de aanwezigheid van het publiek in de ruimte.

Voor zowel de materie als mijn artistieke proces geldt dat concentratie leidt tot uniciteit, waarna het loslaten de laatste fase inluidt. Dit proces is circulair en daarmee oneindig; het overwint alle generaties.

Overzichtsbeeld | Video: Floor Hofman

"Concentratie, Uniciteit, Loslaten"

De juiste snaar raken

Het is het derde jaar van mijn studie. Door de coronacrisis ben ik nu al een tijdje thuis. Ik ga zitten op mijn stoel, pak mijn akoestische gitaar en zet een analoge metronoom aan. Ik schrijf hierover het volgende:

“Toen ik dit voorjaar mijzelf tot het uiterste dreef door middel van het aanslaan van een en dezelfde gitaarsnaar, vroeg ik me af hoe lang ik al bezig was en hoe lang ik door zou gaan. En wat of wie ging bepalen of ik doorging? Na veertig minuten dezelfde snaar te hebben aangeslagen, hield mijn fysieke metronoom ermee op. De metronoom droeg bij aan het in trans raken. Ik was het gevoel voor tijd na vijf tot tien minuten volkomen kwijt, had geen idee hoe lang ik bezig was of hoe laat het zou zijn. Ik besloot dat het ophouden van het tikken van de metronoom bepaalde dat ik zou stoppen met het aanslaan van die ene snaar. Ik had het vooraf niet zien aankomen. Maar de concentratie was vervlogen toen het ritme niet meer hoorbaar was. In feite ervaarde ik hier wat er zojuist gesteld werd. De geest leek volkomen geconcentreerd te zijn op het minimalisme van het getik van de metronoom. Er ontstond geen ruimte om te piekeren en er trad een ontspannenheid op die ik me alleen maar kon herinneren van meditatie van jaren geleden. Zelden leek ik het ‘nu’ zo vaak bewust te hebben ervaren en zelden werd ik me daarvan elke tel van de maat bewust gemaakt als tijdens die veertig minuten. Concentratie, uniciteit, loslaten.”

Deze situatie deed zich voor in het derde jaar van mijn studie. Later, in het begin van het vierde jaar, deed ik onderzoek naar de rol van wandelen in historisch perspectief en de al dan niet aanwezige verschillen tussen en overeenkomsten met mijn artistieke proces. Toen ik het hierboven genoemde aanslaan van die snaar ondernam en ervoer, ontstond er zoals gezegd concentratie, uniciteit en de mogelijkheid om los te kunnen laten. Wandelen, zo is gebleken voor mijzelf, brengt iets vergelijkbaars met zich mee: herhalen, herhalen, herhalen, eenvoud omarmen, eenvoud blijven omarmen, lichaam en geest komen op één golflengte te zitten, een zekere uniciteit en exclusiviteit, de vervlechting van denken en doen, loslaten door te doen, doen door los te laten, eenheid.

In mijn artistieke proces en tijdens het wandelen staan naast het bovengenoemde ook ‘beweging’, ‘herhaling’, en het ‘onderweg zijn’ centraal, evenals de wijze waarop tijd beleefd kan worden. Enerzijds het delven van klei als onderdeel van mijn eindexamenproject en anderzijds het wandelen als onderdeel van mijn bestaan, beïnvloeden beide de manier waarop ik de tijd beleef. Het onderweg zijn en de tijd die hiervoor uitgetrokken wordt, krijgen bovengemiddelde aandacht. Het werkelijke tijdsverloop wordt als het ware gevoelsmatig uitgerekt, waardoor er meer aandacht ontstaat voor het ervaren van details. Zowel het ‘vóór’ de wandeling als... (lees verder door op de volgende link te klikken:

overgangszone.nl/wp-content/uploads/2022/10/Wandelen-Lucas-van-Veghel.pdf)















































































































































1935



1929

1928

1927


1926


1925

1924

1923


1922

1921


1920

1919


1918

1917

1916

1915


1914


1913

1912

1911


1909

1908


1907

1906


1905

1904

1903


1901


1900


1899

1897


1896


1894

1893

1892

1891


1890

1889

1888

1887


1886


1885

1884

1883


1882

1881


1880

1879


1878

1877

1876

1875


1874


1873

1872

1871


1870

1869

1868


1867

1866


1865

1864

1863

1862


1861


1860


1859

1858

1857


1856

1855


1854

1853

1852

1851


1850

1849

1848

1847


1846


1845

1843


1842

1841


1840

1839


1838

1837

1836

1835


1834


1833

1832

1831


1829

1828


1827


1824

Maastricht Institute of Arts