sorteer op

filteren op


2049


2048

2047


2046


2045

2044

2043

2042


2041


2040


2039

2038


2037

2036


2035


2034

2033

2032

2031


2030

2029

2028

2027


2026


2025












































































2021

Bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

2021

Sharon Slaats

Tastbaarheid

De tastbaarheid verdwijnt...

Fysiek contact is tegenwoordig taboe en de samenleving wordt steeds meer gedigitaliseerd, waardoor er een onzichtbare bubbel wordt gecreëerd.
Je staart bijna 24/7 naar een beeldscherm en langzaam gaat er iets borrelen, een drang die zo primitief is dat je er niet meer omheen kunt.
Van de meest extraverte mensenmens tot de meest mensenschuwe introvert. Eenieder wordt emotioneel geraakt door de absentie van tastbaarheid.

Bij een eeuwige fascinatie voor organische vormen en textiel wordt in deze moeilijke periode de tastbaarheid opnieuw geïntroduceerd.

Omdat ik rust en kalmte wil oproepen in mijn werk, heb ik vooral de focus gelegd op natuurlijke kleuren.
Na een uitgebreid onderzoek naar verschillende soorten stof, heb ik een selectie gemaakt uit zes verschillende tinten bruin, die geassocieerd kunnen worden met huid en haar. De kleuren staan ook symbool voor het leven, waaronder mensen en dieren. De natuurlijke kleuren vormen samen een harmonieus geheel, een kleurenpalet, van verschillende natuurlijke tinten die niet te eentonig en niet te druk ogen.

In mijn werk is er sprake van een duidelijk licht-donker contrast. Er zitten donkere tinten en lichte tinten in het werk, die op, naast en onder elkaar liggen. Dit contrast zorgt ervoor dat het geheel meer opvalt en leeft.
Daarnaast zit in elke knuffel een contrast in textuur en stof. Hoewel alle stoffen die ik gebruikt heb zachte stoffen zijn, zit er wel degelijk een verschil in textuur. In elke knuffel wordt er een zacht fluweel of velours stofje gebruikt in combinatie met een harig bontstofje. Het verschil tussen de twee soorten stof is dat de een wat gladder is en de ander juist wat hariger, dit is ook weer een associatie met huid en haar.

De open vormen van de knuffels nodigen uit om ertussen te gaan liggen en om je er als het ware in te verstoppen. Sommige vormen hebben meer ruimtelijkheid door op te krullen of te draaien. De vormen zijn organisch en onmeetbaar, deze surrealistische knuffels, creëren een schijn van leven door de speelse vorm die ze hebben.

De knuffels hebben vooral de functie om mensen van iedere doelgroep in deze moeilijke periode te vergezellen. Ze zijn er om mee te spelen en te knuffelen, om tussen te liggen en te relaxen. Ze introduceren de tastbaarheid opnieuw op een veilige manier.
Als iemand het verlangen heeft naar fysiek contact, zijn de knuffels er voor die persoon. De organische, surrealistische knuffels lijken door hun unieke vormen echt te leven. De knuffels brengen tastbaarheid terug in een tijd waar het bijna onmogelijk is.





























































1935



1929

1928

1927


1926


1925

1924


1923

1922


1921


1920


1919

1918

1917

1916


1915


1914

1913


1912

1911


1909


1908


1907

1906

1905

1904


1903


1902

1901


1900

1899


1897


1896


1894

1893

1892


1891


1890


1889

1888


1887

1886


1885


1884

1883

1882

1881


1880

1879

1878

1877


1876


1875

1874


1873

1872


1871


1870


1869

1868

1867

1866


1865


1864

1863


1862

1861


1860

1859


1858


1857

1856

1855

1854


1853


1852

1851


1850

1849


1848

1847


1846


1845

1843

1842


1841


1840


1839

1838


1837

1836


1835


1834

1833

1832

1831


1829

1828

1827



1824


Maastricht Institute of Arts