sorteer op

filteren op



2049

2048


2047


2046

2045


2044


2043

2042


2041


2040

2039


2038


2037

2036


2035


2034

2033


2032


2031

2030


2029


2028

2027


2026



2025


































































































































2021

Bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

2021

Sharon Slaats

Tastbaarheid

De tastbaarheid verdwijnt...

Fysiek contact is tegenwoordig taboe en de samenleving wordt steeds meer gedigitaliseerd, waardoor er een onzichtbare bubbel wordt gecreëerd.
Je staart bijna 24/7 naar een beeldscherm en langzaam gaat er iets borrelen, een drang die zo primitief is dat je er niet meer omheen kunt.
Van de meest extraverte mensenmens tot de meest mensenschuwe introvert. Eenieder wordt emotioneel geraakt door de absentie van tastbaarheid.

Bij een eeuwige fascinatie voor organische vormen en textiel wordt in deze moeilijke periode de tastbaarheid opnieuw geïntroduceerd.

Omdat ik rust en kalmte wil oproepen in mijn werk, heb ik vooral de focus gelegd op natuurlijke kleuren.
Na een uitgebreid onderzoek naar verschillende soorten stof, heb ik een selectie gemaakt uit zes verschillende tinten bruin, die geassocieerd kunnen worden met huid en haar. De kleuren staan ook symbool voor het leven, waaronder mensen en dieren. De natuurlijke kleuren vormen samen een harmonieus geheel, een kleurenpalet, van verschillende natuurlijke tinten die niet te eentonig en niet te druk ogen.

In mijn werk is er sprake van een duidelijk licht-donker contrast. Er zitten donkere tinten en lichte tinten in het werk, die op, naast en onder elkaar liggen. Dit contrast zorgt ervoor dat het geheel meer opvalt en leeft.
Daarnaast zit in elke knuffel een contrast in textuur en stof. Hoewel alle stoffen die ik gebruikt heb zachte stoffen zijn, zit er wel degelijk een verschil in textuur. In elke knuffel wordt er een zacht fluweel of velours stofje gebruikt in combinatie met een harig bontstofje. Het verschil tussen de twee soorten stof is dat de een wat gladder is en de ander juist wat hariger, dit is ook weer een associatie met huid en haar.

De open vormen van de knuffels nodigen uit om ertussen te gaan liggen en om je er als het ware in te verstoppen. Sommige vormen hebben meer ruimtelijkheid door op te krullen of te draaien. De vormen zijn organisch en onmeetbaar, deze surrealistische knuffels, creëren een schijn van leven door de speelse vorm die ze hebben.

De knuffels hebben vooral de functie om mensen van iedere doelgroep in deze moeilijke periode te vergezellen. Ze zijn er om mee te spelen en te knuffelen, om tussen te liggen en te relaxen. Ze introduceren de tastbaarheid opnieuw op een veilige manier.
Als iemand het verlangen heeft naar fysiek contact, zijn de knuffels er voor die persoon. De organische, surrealistische knuffels lijken door hun unieke vormen echt te leven. De knuffels brengen tastbaarheid terug in een tijd waar het bijna onmogelijk is.











































































1935





1929

1928


1927


1926

1925


1924


1923

1922


1921


1920

1919


1918


1917

1916


1915


1914

1913


1912


1911


1909


1908

1907


1906


1905

1904


1903


1901


1900


1899


1897


1896


1894


1893

1892


1891


1890

1889


1888


1887

1886


1885


1884

1883


1882


1881

1880


1879


1878

1877


1876


1875

1874


1873


1872

1871


1870


1869

1868


1867


1866

1865


1864


1863

1862


1861


1860

1859


1858


1857

1856


1855


1854

1853


1852


1851

1850


1849


1848

1847


1846


1845


1843


1842

1841


1840


1839

1838


1837


1836

1835


1834


1833

1832


1831


1829


1828


1827



1824

Maastricht Institute of Arts