Het is wonderbaarlijk, maar waar: van de aankopen van gipsen beelden voor het kunstonderwijs in Maastricht, zijn lijsten, rekeningen en verdere correspondentie behouden gebleven. Is daarmee bekend wat er op bepaalde momenten aangekocht is? Nee, de namen die aan beelden gegeven zijn veranderen door de tijd heen en het is dus niet mogelijk om alle beelden aan aankoopmomenten toe te schrijven.
Delen van de collectie hebben jarenlang op zolders en in kelders de jaren overleefd, dat er maar enkelen waren die goed het belang er van inzagen.
In een van de vergaderverslagen van het eerste bestuur van de Stadsteekenschool uit 1823, wordt gewag gemaakt van gipsen beelden, waarvan veronderstelt wordt dat die de Gemeente toebehoren. Tekenmeester Pierre Lipkens protesteert en wijst erop dat de gebruikte beelden zijn persoonlijk eigendom zijn. Hij leidde tenslotte al voordien, naast zijn werk als tekenleraar in het middelbare onderwijs, een privé-tekenschooltje. Daar gaf hij onder anderen les aan de nog jonge Théodore Schaepkens (1810-1889), die na Lipkens’ overlijden in juli 1826 een half jaar lang de lessen verzorgde aan de Stadsteekenschool.
De lijsten zijn voor het eerst opgediept uit het Rijksarchief Limburg, in het bijzonder uit het archief van het Stadsteekeninstituut en de Middelbare Kunstnijverheidsschool ten behoeve van de Masterscriptie “De gipsen beeldencollectie van de Academie Beeldende Kunsten te Maastricht” uit 2008 van Marjet van de Weerd.
Een selectie van deze aanwinsten is hieronder opgenomen:
Aanwinst uit 1827
Een van de hoofden van Sint Jan uit de collectie, van de hand van de Renaissance beeldhouwer Donatello, dat wel eens het in de lijst genoemde hoofd zou kunnen zijn.
Aanwinst uit 1828
Hercules is de Griekse held met de leeuwenmantel. Dat het hoofd van dit beeld een leeuwenhoofd als bedekking heeft, maakt dat het een goede kandidaat is voor het in de lijst genoemde beeld.
Aanwinst uit 1829
In de vrij grote collectie hoofden is er helaas geen te identificeren als voorbeeld voor de in de lijst genoemde Paris.
Aanwinst uit 1830
In de catalogus uit 2010 staat: “hoofd van een onbekende vrouw” bij wat goed zou kunnen doorgaan voor Hebe, de in de lijst genoemde Griekse godin van de jeugd.
Aanwinst uit 1835
Deze buste van Homerus is naar alle waarschijnlijkheid het in 1835 aangekochte portret van de Griekse schrijver van de Ilias en de Odyssee.
Aanwinst uit 1843
Twee voeten uit de collectie waarvan niet vast te stellen is of het om de in de lijst genoemde twee gaat, er zijn er namelijk nog meer bij de anatomische modellen te vinden.
Aanwinst uit 1846
Er zijn drie grote- en vier kleine spiermannen in de collectie, die nog ingezet worden bij de lessen modeltekenen met anatomische onderbouwing bij de Master Scientific Illustration.
Aanwinst uit 1898
Een reliëf uit de boven fries van de Grote Kerk te Dordrecht.
Aanwinst uit 1899-1900
Een fragment van een beeld van Isabelle van Beieren.
Aanwinst uit 1902
Het weenend aangezicht.
Aanwinst uit 1914
Borstbeeld M.A. de Ruyter.
Aanwinst uit 1926
Gatamalata door Donatello, op ware grootte.
Aanwinst uit 1929
De sandalenbinder.
De Discuswerper van Kessels.
Aanwinst uit 1942
Een ornament met Tulpen.
Een ornament met twee bladmotieven.
Aanwinst uit 1945
Arendskop reliëf.
Aanwinst uit 1948
Molière, borstbeeld.
Aanwinst uit 1963
Buste van Socrates.
Van Ghendt, borstbeeld.
Aanwinst uit 1965
Sommige reliëfs zijn opgehangen op de zolder van het woonhuis van de familie De Stuers. De voor het kunstonderwijs aangebrachte dakramen zorgen voor passend strijklicht dat de stukken goed laat uitkomen.