sorteer op

filteren op

1934

Jos Postmes en Jef Scheffers

Kunstschilder Jos Postmes werd de eerste directeur van de Middelbare Kunstnijverheidsschool. Postmes was een protegé van de invloedrijke wethouder van cultuur Jules Schaepkens van Riempst, wiens familienaam herinnert aan de gelijknamige kunstenaars uit de 19de eeuw. Net als deze politicus streefde Postmes naar een Limburgse, katholieke identiteit van het kunstonderwijs in Maastricht. Zijn droom was het, om specialisten van buiten aan te trekken en uiteindelijk een Limburgse kunstacademie op te richten, gelijkwaardig aan die van Amsterdam en Antwerpen. Na diens vroege overlijden in 1934 nam docent Jef Scheffers, die in 1929 begon als docent tekenen en tot aan zijn pensionering in 1971 als directeur aanbleef. De zeer markante Scheffers had weinig oog voor het idealisme van zijn voorganger Postmes, maar richtte zich vooral op de ontwikkeling van de schilderkunst. Hij stimuleerde o.a. Ger Lataster, Jef Diederen en Pieter Defesche om in Amsterdam hun studie voort te zetten. Bekende leraren uit die tijd waren onder anderen Henri Jonas en de beeldhouwer Charles Vos. Vos en zijn opvolger Albert Meertens waren van invloed op onder anderen naoorlogse beeldhouwers als Piet Killaars, Vera van Hasselt, Nic. Tummers, Frans Gast, Arthur Spronken en Appie Drielsma.

Co-founders of the Jan van Eyck Academie, the cleric Leo Linssen and director of the Stadsacademie Jef Scheffers.
Mede-oprichters Jan van Eyckacademie priester Leo Linssen en directeur Stadsacademie Jef Scheffers
De oorsprong van de Jan van Eyckacademie ligt in de jaren 1920 met een initiatief van de directeur van de Middelbare Kunstnijverheidsschool Jos Postmes en architect Alphons Boosten. Na het overlijden van Postmes in 1934 werd de gedachte voortgezet door priester Leo Linssen en Postmes’ opvolger Jef Scheffers. De oprichting van de Jan van Eyckacademie vindt plaats op de feestdag van St.Servaas, 13 mei 1948, door de Bernulphus Stichting. Tot eind jaren 50 was de opleiding gebaseerd op het katholieke geloof. Met het einde van de Wederopbouw in zicht, was een koerswijziging noodzakelijk. Vrije beeldende kunst werd het exclusieve domein van de academie, waardoor de Middelbare Kunstnijverheidsschool zich ook onder haar nieuwe naam Stadsacademie op de toegepaste kunsten en kunstnijverheid richtte.

Maastricht Institute of Arts