sorteer op

filteren op



2049

2048


2047


2046

2045


2044


2043

2042


2041


2040

2039


2038


2037

2036


2035


2034

2033


2032


2031

2030


2029


2028

2027


2026


2025























































































































2020

Bachelor Autonome Beeldende Kunst

2020

Ellis Driessen

Ellis Driessen

Als beeldend kunstenaar en schrijfster ben ik gefascineerd door lichamelijke aanwezigheid van de mens en de relatie die deze aangaat met de directe omgeving. Ik doe artistiek onderzoek naar fysieke plaats en zet hierbij wandelen als onderzoeksmethode in. Door middel van inkeringen, observaties en fysieke beweging leg ik verbanden in mijzelf met mijn omgeving. De hier uit voortkomende ‘geschreven wandelingen’ breng ik binnen mijn geschreven onderzoek in beeld en vorm het fundament voor mijn beeldende werk. Met een diversiteit aan materiaalgebruik ben ik op zoek naar manieren om de terugkomende thema’s als vergankelijkheid, kwetsbaarheid en het lichamelijke visueel te maken. Door in het beeld vormen en kleuren van menselijk ogende aspecten te verwerken, speel ik een spel met herkenning en vervreemding tegelijk van het eigen fysieke zijn.

Twee jaar geleden ben ik begonnen met wandelen als onderzoeksmethode; een artistiek onderzoek, waar ik vanuit mijn eigen zijn reflecteer op mijn omgeving, mijn positie als mens en als kunstenaar. Door middel van inkeringen, observaties en fysieke beweging leg ik verbanden in mezelf en met mijn omgeving. Ook heb ik voor deze thesis twee wetenschappelijke artikelen onderzocht. Het eerste artikel: Hoezo verbonden met de natuur, is van Chris Elzinga (2007). Onderwerpen waarover hij onder andere schrijft zijn: waarom wij als mens ons steeds minder verbonden voelen met de natuur en wat deze belemmering veroorzaakt, zoals de invloed van de technologische ontwikkelingen, het ego-bewustzijn en het antropocentrisme. Het tweede artikel, ook wel ‘wandelkrant’: The Walking Seminar: Embodied research in emergent Anthoropocene Landscapes (Christian Ernsten, Nick Sheperd en Dirk-Jan Visser, 2018) is een eenmalige publicatie waarin drie ‘Walking Seminars’ worden beschreven. Het artikel bestaat uit feitelijke en wetenschappelijke teksten, afgewisseld met verhalende en persoonlijke teksten. De kern van de bedachte seminars is het inzetten van wandelen als methode en het verbinden van landschap en geschiedenis, waarin het overdenken van tijd, materialiteit en geheugen mee-spelen. Beide artikelen passen zowel door hun thematiek als onderzoeksmethode binnen mijn eigen onderzoek. Ik zal dan ook beide artikelen aanhalen en gebruiken als referentiekader. Dit zal ik verweven met mijn persoonlijke voortkomende ‘geschreven wandelingen’ die tevens het fundament voor mijn beeldende werk vormen.













































































1935





1929

1928


1927


1926

1925


1924


1923

1922


1921


1920

1919


1918


1917

1916


1915


1914

1913


1912


1911


1909


1908

1907


1906


1905

1904


1903


1901


1900


1899


1897


1896


1894


1893

1892


1891


1890

1889


1888


1887

1886


1885


1884

1883


1882


1881

1880


1879


1878

1877


1876


1875

1874


1873


1872

1871


1870


1869

1868


1867


1866

1865


1864


1863

1862


1861


1860

1859


1858


1857

1856


1855


1854

1853


1852


1851

1850


1849


1848

1847


1846


1845


1843


1842

1841


1840


1839

1838


1837


1836

1835


1834


1833

1832


1831


1829


1828


1827



1824

Maastricht Institute of Arts