sorteer op

filteren op



2049

2048


2047


2046

2045


2044


2043

2042


2041


2040

2039


2038


2037

2036


2035


2034

2033


2032


2031

2030


2029


2028

2027


2026


2025































































































































2020

Bachelor Visuele Communicatie

2020

Marjolein van der Heijden

Een empathische branding

Bij bedrijven met een maatschappelijke missie wil ik bewustzijn creëren over branding en hoe daarmee bewust om te gaan. Branding wordt vaak gezien als een verpakking, maar het gaat niet om de verpakking maar juist om de inhoud die je wilt delen. Het is het verschil tussen inpakken en uitpakken.

Mijn focus ligt op beeldtaal; als fotograaf denk ik in beelden. Een beeld heeft een emotie, gevoel en echtheid, hetgeen gekoppeld is aan de oprechtheid van de persoon zelf. Bruidsfotografie is een mooi voorbeeld van hoe vertrouwen, empathie, openheid en gevoel bij elkaar komen. Het gaat niet enkel om het mooiste plaatje te maken van het bruidspaar. Door het bruidspaar op hun gemak te stellen, durven ze zichzelf te zijn en geeft het beeld de emotie weer, die op dat moment voelbaar is. Een beeld vertelt het verhaal; om dat verhaal goed weer te kunnen geven, moet ik mijn klant begrijpen en moet ik als ontwerper zelf open zijn.

De basis van een goed gesprek is vertrouwen, waarbij het relevant is dat je jezelf openstelt om op een empathische wijze te kunnen communiceren. Voor het opbouwen van een goede relatie met de klant is het noodzakelijk om bij de klant diepgang te kunnen bereiken. Dan kom je tot een empathische verhouding, die vergelijkbaar is met een vriendschap en voor mij is dat heel waardevol.

In het traject creëer ik waardevol materiaal, waarmee ik als ontwerper en strateeg kan werken om tot een campagne te komen. Het materiaal is voornamelijk vanuit een fotografische gedachte ontstaan, het project daarna is de grafische vormgeving. Mijn methodiek is het aanvoelen van wat iemand echt is en vertelt, om daarna het verhaal te vertalen naar een empathisch beeld.

Een branding is een van de krachtigste middelen om mensen met een bedrijf te verbinden en in beweging te brengen. Jouw branding is niet alleen belangrijk voor de buitenwereld, maar ook voor het bedrijf intern. Als je een branding wilt maken, dan moet je geduld hebben en wachten op het resultaat om deze continu in beweging te laten zijn. Als ik de impact van branding kan vergroten, dan laat ik graag mijn stem horen. Mensen emotioneel aanraken wordt niet bereikt door de waarden van een merk te communiceren, maar door vanuit die waarden te communiceren. Ik help bedrijven hun waarden te vinden en tot uitdrukking te brengen. Dit doe ik door onder andere een empathisch beeldtaal systeem te ontwikkelen en dat systeem te vertalen via merkcampagnes, creatieve inhoud en digitale platforms.

Als eindwerk heb ik een persoonlijke werkwijze geschreven voor het ontwikkelen van een empathische branding en deze vertaald naar een brandboek voor DeMaackers. Het brandboek bestaat uit het DNA van DeMaackers en de visuele identiteit.

De banners zijn een onderdeel van de visuele identiteit van DeMaackers en deze laat ik graag aan jullie zien!
































































































1935





1929

1928


1927


1926

1925


1924


1923

1922


1921


1920

1919


1918


1917

1916


1915


1914

1913


1912


1911


1909


1908

1907


1906


1905

1904


1903


1902

1901


1900


1899


1897


1896


1894


1893

1892


1891


1890

1889


1888


1887

1886


1885


1884

1883


1882


1881

1880


1879


1878

1877


1876


1875

1874


1873


1872

1871


1870


1869

1868


1867


1866

1865


1864


1863

1862


1861


1860

1859


1858


1857

1856


1855


1854

1853


1852


1851

1850


1849


1848

1847


1846


1845


1843


1842

1841


1840


1839

1838


1837


1836

1835


1834


1833

1832


1831


1829


1828


1827



1824

Maastricht Institute of Arts