sorteer op

filteren op


2049

2048

2047


2046


2045

2044

2043


2042

2041


2040

2039


2038

2037

2036

2035


2034


2033

2032

2031


2030

2029

2028


2027

2026


2025










































































2020

Bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

2020

Noëlle Jansen

Schuursel Jansen

Soms is het moeilijk te omvatten wat zintuigen terug de gedachten in helpen. Het onthouden ervan is dat wat zichtbaar is. De herinnering, gecreëerd, bedacht, verzonnen of bewaard. Helder, maar eveneens troebel is waardevol. Hoe onderscheiden we het beeld van de woorden? Hoe voelen we ons thuis in ons eigen blikveld. Merken we het wel als we daar zijn. Zijn we daar om te blijven ook? Hoe we streven naar die houvast, de zekerheid en het fysieke, zo mooi is het onzekere, toevallige maar ook onverwachtse. Wanneer we ons daar begeven kunnen, moeten we leren genieten. Zodra we voelen is acceptatie daar, klaar om omarmd te worden, erkend en ook herkend. Hier zie je wat voor mij de herinnering is, was en wordt. Morgen heb ik een nieuwe, vandaag ben ik hier nog.

Door het doen van dit onderzoek, kan ik een aantal interessante conclusies trekken. Tijdens het doen van het onderzoek heb ik een peiling gemaakt van de woorden die in de antwoorden op de vragenlijst voorkomen. Natuurlijk, elke respondent is anders, heeft andere behoeften en wensen wat betreft zijn of haar atelier, maar door juist naar overeenkomsten tussen deze personen te gaan zoeken, ben ik erachter gekomen dat de respondenten vaak op zowel functioneel als emotioneel gebied, naar hetzelfde zoeken in een atelier, om daar zo optimaal mogelijk te ‘zijn’. Door het onderzoek te doen ben ik erachter gekomen dat deze fascinatie van mij, de ruimte waarin we niet alleen werken maar ook creëren, ook in de professionele kunstpraktijk speelt. Door bij mijzelf na te gaan wat ik wilde weten en door hieraan passende methodes voor Arts Based Educational Research (ABER) toe te passen, ben ik erachter gekomen dat door zaken, die als onderzoeker fascineren en deze vervolgens voor te leggen aan respondenten, zij hier niet enkel passief op reageren. Op deze manier zetten ze hun respons ook om in een actieve handeling. Over dit gegeven ben ik heel verrast. Uit de antwoorden van de respondenten blijkt namelijk dat, nadat ik hen vragen voorlegde, zij hier daadwerkelijk mee aan de slag zijn gegaan. Ze hebben zich het onderzoek ‘eigen’ gemaakt en zijn allemaal op hun eigen manier gaan nadenken over hun atelier of hun kunstpraktijk. Meer dan eens heb ik van de deelnemers respons ontvangen over het veranderen van de indeling van het atelier of de attitude naar het atelier toe. Dat zijn de cadeautjes voor het onderzoek geweest. Respons waarnaar niet is gevraagd, maar zomaar verkregen is. De respondenten kijken bewuster naar hun ruimte en gaan er bewuster mee om, waardoor het doel van dit onderzoek bereikt is.
































































































1935



1929

1928

1927


1926


1925

1924

1923


1922

1921


1920

1919


1918

1917

1916

1915


1914


1913

1912

1911


1909

1908


1907

1906


1905

1904

1903

1902


1901


1900


1899

1897


1896


1894

1893

1892

1891


1890

1889

1888

1887


1886


1885

1884

1883


1882

1881


1880

1879


1878

1877

1876

1875


1874


1873

1872

1871


1870

1869

1868


1867

1866


1865

1864

1863

1862


1861


1860


1859

1858

1857


1856

1855


1854

1853

1852

1851


1850

1849

1848

1847


1846


1845

1843


1842

1841


1840

1839


1838

1837

1836

1835


1834


1833

1832

1831


1829

1828


1827


1824

Maastricht Institute of Arts