sorteer op

filteren op


2050


2049

2048


2047


2046

2045


2044


2043

2042


2041


2040

2039


2038


2037

2036


2035


2034

2033


2032


2031

2030


2029


2028

2027


2026


2025

2024


2023



2022














































2020

Bachelor Docent Beeldende Kunst En Vormgeving

2020

Sanne Vrijman

Ik ben er niet, maar ik ben het wel

Het werk dat ik hier laat zien is een onderzoek naar momenten. Momenten die zich één keer voordoen en daarna zullen vervagen en vervolgens verdwijnen.Om deze momenten niet los te hoeven laten, heb ik ze vastgelegd.
Dat vastleggen is uitgemond in een allesomvattend onderzoek, waarin objecten zowel als beeld en als tekst in de fysieke ruimte(s) samenkomen.Telkens heb ik geprobeerd deze momenten te duiden. Waarom merk ik deze dingen op? Waarom wil ik ze bewaren? Waarom is het een verzameling? Waarom horen ze bij elkaar? Wat doen ze in de ruimte(s)? Waarom in deze ruimte(s)? Waarom vraag ik me er zo veel over af?
Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat dat allemaal niet uitmaakt. Het moment is er, het is in de ruimte aanwezig.
Daar hoef ik niks van te vinden. Het is al iets. Het is genoeg.
Want elk moment, hoe klein of onbenullig ook, hoort bij mij. Ja, dit werk, dit onderzoek, dit ben ik.

Een zoektocht naar het ideale atelier, vanuit twee verschillende methodes. Dit scriptieonderzoek is namelijk uitgevoerd door twee verschillende personen: Noëlle Jansen en ikzelf.

Middels de methode Art Based Educational Research is onderzoek gedaan het vormgeven van ‘het ideale’ atelier dat ruimte biedt aan het maakproces en het creëren van groot werk.

Onder andere Berthoin schrijft hierover in: The Studio in the Firm: A Study of Four Artistic Intervention Residencies (2014).

Allebei houden wij ons dus heel erg bezig met de omgeving waarin we werken/creëren. Dat deed denken aan een mogelijk onderzoek, want wat houdt dat dan in voor ons, die ideale werkplek? Hoe denken anderen daarover? Is er één ideale plek die voor iedereen met een professionele kunstpraktijk kan voldoen?

Om op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen waren wij heel benieuwd naar ideeën van anderen. Daarom hebben we gekozen voor een eenduidige groep respondenten, namelijk: mensen met een professionele kunstpraktijk én een ruimte die ze daarvoor gebruiken.
We hebben van deze respondenten een intieme kijk in het atelier gekregen, middels woorden, foto's, plattegronden en dichtwerk. Ze hebben hun ruimte en zichzelf echt blootgegeven voor ons onderzoek. Dat heeft ons veel opgeleverd.
Middels een voor ons allebei persoonlijke aanpak hebben wij onderzoek gedaan. Noëlle heeft zich verdiept in de functionele eigenschappen van het atelier en Sanne in de persoonlijke eigenschappen.
Dit hebben wij gedaan aan de hand van methodes voor ABER (Arts Based Educational Research). Door niet alleen gebruik te maken van wetenschappelijk onderzoek, maar daarnaast ook artistieke middelen toe te passen, hebben wij data verkregen die ons verrast hebben. Ook tijdens het onderzoek hebben deze data meer dan eens voor een nieuwe wending gezorgd.
Dat maakte het onderzoek spannend en uitdagend om te doen.
Door het toepassen van onze tweeledige aanpak, benadrukken wij dat de twee zaken ook écht verschillend zíjn, maar toch bij elkaar horen. Samen zijn ze van belang om (mogelijk) tot de best werkbare ruimte te komen voor elk individu.
Dat blijkt, gekeken naar de data verkregen van onze respondenten, in de meest ideale situatie een ruimte te zijn met afmetingen die overeenkomen met de wensen van de kunstenaar: veel licht, rust en een consequente staat waarin het atelier aan het begin van de werkdag verkeert.






























































2013

2012


2011


2010

2009


2008


2007

2006


2005


2004

2003


2002


2001

2000


1999


1998

1997


1996


1995

1994


1993


1992

1991


1990


1989

1988


1987


1986

1985


1984


1983

1982


1981


1980

1979


1978


1977

1976


1975


1974

1973


1972


1971

1970


1969


1968

1967


1966


1965

1964


1963


1962

1961


1960


1959

1958


1957


1956

1955


1954


1953

1952


1951


1950

1949


1948


1947

1946


1945


1944

1943


1942


1941

1940


1939


1938

1937


1936


1935

1934


1933


1932

1931


1930


1929

1928


1927


1926

1925


1924


1923

1922


1921


1920

1919


1918


1917

1916


1915


1914

1913


1912


1911

1910


1909


1908

1907


1906


1905

1904


1903


1902

1901


1900


1899

1898


1897


1896

1895


1894


1893

1892


1891


1890

1889


1888


1887

1886


1885


1884

1883


1882


1881

1880


1879


1878

1877


1876


1875

1874


1873


1872

1871


1870


1869

1868


1867


1866

1865


1864


1863

1862


1861


1860

1859


1858


1857

1856


1855


1854

1853


1852


1851

1850


1849


1848

1847


1846


1845

1844


1843


1842

1841


1840


1839

1838


1837


1836

1835


1834


1833

1832


1831


1830

1829


1828


1827

1826


1825


1824

1823

Maastricht Institute of Arts