sorteer op

filteren op


2049

2048

2047


2046


2045

2044

2043


2042

2041


2040

2039


2038

2037

2036

2035


2034


2033

2032

2031


2030

2029

2028


2027

2026


2025













































2020

Bachelor Autonome Beeldende Kunst

2020

Famke Storms

Famke Storms

In mijn praktijk noem ik mijn werk ‘gebeurtenissen’. Hiermee bedoel ik de letterlijke gebeurtenissen in mijn atelier. Door een soort chaotische sfeer te creëren en zo min mogelijk ruis op te ruimen, ontstaan er combinaties van verschillende materialen die ik tevoren niet had kunnen voorspellen. Vaak neem ik als uitgangspunt foto’s van alledaagse taferelen die ik interessant vind. Ik verken de combinatie van kleur en vorm en probeer ze te erkennen. Daarbij stel ik me de vraag hoe die kleur en die vorm het beste tot zijn recht komen. De functie verdwijnt; die informatie gaat verloren tijdens het maakproces. Ik raak geïnspireerd door ruimtes die behuisd worden door een veelheid aan spullen. Ik kan snel overprikkeld raken door deze hoeveelheid, echter kan enkel een theelepel ook een heleboel emoties bij mij teweegbrengen. De dingen om mij heen worden bekleed met menselijke karaktertrekken. Door positionering kunnen spullen bevangen worden door tragiek, geluk of andere eigenschappen. Een houten lat ziet er in een hoek veel aandoenlijker uit, dan wanneer deze gecentreerd in de ruimte staat. Dit komt omdat deze houten lat op het moment bekeken word door mij. Zo worden het gebeurtenissen van mij, want ik kijk er naar. Alles provoceert bij mij, evenals bij ieder mens, gunstige of ongunstige reacties; het spreekt in ieder geval mijn lichaam aan. Hierbij is het de subjectieve ervaring die telt; mijn persoonlijke verbinding met de kleur, het materiaal en de vorm.

Ik houd me bezig met wat ik het schilderij-ding vraagstuk noem. Ik begeef mij hierin op het raakvlak tussen de manifestatie van een ding in de fysieke ruimte en de geschilderde voorstelling op het platte vlak. Doormiddel van het medium schilderen blijf ik trouw aan mijn persoonlijke ervaring. Ik heb altijd geloofd in de subjectieve ervaring en hecht hier veel waarde aan. Dit heeft grotendeels te maken met dat ik iemand ben die door bepaalde zaken snel geraakt wordt. Het eigen maken van die ervaring begint bij het zijn op een plek, het waarnemen van een geur, een vorm, een kleur etc. Bepaalde prikkels nemen mij mee naar bepaalde gebeurtenissen. Het moment van toe-eigenen begint wanneer het moment al verstreken is; dan begin ik er over na te denken. Het woord ‘nadenken’ zegt het al; het denken gebeurt er na. Dit brengt mij bij mijn atelier-situatie waarin een verzameling tot stand is gekomen van dingen waartoe ik mij aangetrokken voelde en nog steeds voel. Dit gegeven representeert deze gedachte.





























































































































1935



1929

1928

1927


1926


1925

1924

1923


1922

1921


1920

1919


1918

1917

1916

1915


1914


1913

1912

1911


1909

1908


1907

1906


1905

1904

1903

1902


1901


1900


1899

1897


1896


1894

1893

1892

1891


1890

1889

1888

1887


1886


1885

1884

1883


1882

1881


1880

1879


1878

1877

1876

1875


1874


1873

1872

1871


1870

1869

1868


1867

1866


1865

1864

1863

1862


1861


1860


1859

1858

1857


1856

1855


1854

1853

1852

1851


1850

1849

1848

1847


1846


1845

1843


1842

1841


1840

1839


1838

1837

1836

1835


1834


1833

1832

1831


1829

1828


1827


1824

Maastricht Institute of Arts