sorteer op

filteren op



2049

2048


2047


2046

2045


2044


2043

2042


2041


2040

2039


2038


2037

2036


2035


2034

2033


2032


2031

2030


2029


2028

2027


2026


2025


























2020

Bachelor Autonome Beeldende Kunst

2020

Famke Storms

Famke Storms

In mijn praktijk noem ik mijn werk ‘gebeurtenissen’. Hiermee bedoel ik de letterlijke gebeurtenissen in mijn atelier. Door een soort chaotische sfeer te creëren en zo min mogelijk ruis op te ruimen, ontstaan er combinaties van verschillende materialen die ik tevoren niet had kunnen voorspellen. Vaak neem ik als uitgangspunt foto’s van alledaagse taferelen die ik interessant vind. Ik verken de combinatie van kleur en vorm en probeer ze te erkennen. Daarbij stel ik me de vraag hoe die kleur en die vorm het beste tot zijn recht komen. De functie verdwijnt; die informatie gaat verloren tijdens het maakproces. Ik raak geïnspireerd door ruimtes die behuisd worden door een veelheid aan spullen. Ik kan snel overprikkeld raken door deze hoeveelheid, echter kan enkel een theelepel ook een heleboel emoties bij mij teweegbrengen. De dingen om mij heen worden bekleed met menselijke karaktertrekken. Door positionering kunnen spullen bevangen worden door tragiek, geluk of andere eigenschappen. Een houten lat ziet er in een hoek veel aandoenlijker uit, dan wanneer deze gecentreerd in de ruimte staat. Dit komt omdat deze houten lat op het moment bekeken word door mij. Zo worden het gebeurtenissen van mij, want ik kijk er naar. Alles provoceert bij mij, evenals bij ieder mens, gunstige of ongunstige reacties; het spreekt in ieder geval mijn lichaam aan. Hierbij is het de subjectieve ervaring die telt; mijn persoonlijke verbinding met de kleur, het materiaal en de vorm.

Ik houd me bezig met wat ik het schilderij-ding vraagstuk noem. Ik begeef mij hierin op het raakvlak tussen de manifestatie van een ding in de fysieke ruimte en de geschilderde voorstelling op het platte vlak. Doormiddel van het medium schilderen blijf ik trouw aan mijn persoonlijke ervaring. Ik heb altijd geloofd in de subjectieve ervaring en hecht hier veel waarde aan. Dit heeft grotendeels te maken met dat ik iemand ben die door bepaalde zaken snel geraakt wordt. Het eigen maken van die ervaring begint bij het zijn op een plek, het waarnemen van een geur, een vorm, een kleur etc. Bepaalde prikkels nemen mij mee naar bepaalde gebeurtenissen. Het moment van toe-eigenen begint wanneer het moment al verstreken is; dan begin ik er over na te denken. Het woord ‘nadenken’ zegt het al; het denken gebeurt er na. Dit brengt mij bij mijn atelier-situatie waarin een verzameling tot stand is gekomen van dingen waartoe ik mij aangetrokken voelde en nog steeds voel. Dit gegeven representeert deze gedachte.









































































































































1935





1929

1928


1927


1926

1925


1924


1923

1922


1921


1920

1919


1918


1917

1916


1915


1914

1913


1912


1911


1909


1908

1907


1906


1905

1904


1903


1901


1900


1899


1897


1896


1894


1893

1892


1891


1890

1889


1888


1887

1886


1885


1884

1883


1882


1881

1880


1879


1878

1877


1876


1875

1874


1873


1872

1871


1870


1869

1868


1867


1866

1865


1864


1863

1862


1861


1860

1859


1858


1857

1856


1855


1854

1853


1852


1851

1850


1849


1848

1847


1846


1845


1843


1842

1841


1840


1839

1838


1837


1836

1835


1834


1833

1832


1831


1829


1828


1827



1824

Maastricht Institute of Arts