sorteer op

filteren op


2049

2048

2047


2046


2045

2044

2043


2042

2041


2040

2039


2038

2037

2036

2035


2034


2033

2032

2031


2030

2029

2028


2027

2026


2025




































































2020

Bachelor Visuele Communicatie

2020

Julius Rütgers

HOOKED

Hallo daar!

Mijn naam is Julius. Ik ben een 26-jarige bachelor student uit Aken, Duitsland. Ik wil me even voorstellen voordat je mijn tijdschrift gaat verkennen. Ik denk dat de eerste vraag die voor jou interessant kan zijn, is waarom. Waarom heb ik dit tijdschrift gemaakt? Het vrij eenvoudig. In de zomer van 2019 was ik verslaafd aan sociale media en mijn smartphone. Ik dacht altijd te weten hoe je sociale media moest gebruiken. Ik had het mis.

Maar dat is misschien ook het hele punt. Mijn generatie is opgegroeid met die technologische vernieuwingen zonder te weten hoe ze geprogrammeerd en ontworpen zijn. We struikelden er een beetje achterstevoren in. We hebben altijd onze telefoons op zak en zelfs als we met vrienden rondhangen, voelen we de drang om Instagram, Facebook of een sms die we hebben ontvangen te controleren.

Is er misschien een andere aanpak?

Omdat mijn verslaving mijn offline leven negatief heeft beïnvloed, wist ik dat ik iets moest veranderen! En toen ontdekte ik een video over een man die 30 dagen lang sociale media wist te verwijderen. Dus begon ik wat onderzoek naar het boek waar de video op gebaseerd was en vond ik een filosofie die "Digitaal Minimalisme" heet. Ik werd geïnspireerd door de video en was geschokt door wat ik in het boek heb gelezen. Social Media is doelbewust geprogrammeerd en ontworpen om de gebruikers te binden. Zonder dat ze het weten. Er is een heel playbook over strategieën over hoe je gemanipuleerd kunt worden.

Ik heb zelf in september 2019 al mijn sociale media van mijn smartphone verwijderd om mijn relatie met deze technologieën en producten te heroverwegen. Dit is niet noodzakelijkerwijs iets voor iedereen. Maar dit tijdschrift is bedoeld om je een korte pauze te geven van het eindeloze trekken van je scherm. Dus voordat je begint te surfen, zet je je smartphone misschien in de vliegmodus of laat je deze in een andere kamer liggen.
Welkom bij mijn tijdschrift — Hooked — Ik heb hier veel moeite voor gedaan en heb geprobeerd veel verschillende strategieën uit te leggen, die socialmedia-ontwikkelaars gebruiken om de gebruikers te manipuleren en verslaafd te maken. Maar begrijp me niet verkeerd! Alleen omdat ík verslaafd was aan sociale media, betekent niet dat ik sociale media alleen maar slecht vind. Het doel van dit tijdschrift is om je te laten zien waaróm je verschillende dingen doet en als een soort van jeuk ervaart om te krabben, een onbedwingbare urgentie om je telefoon te controleren. De technologie achter sociale media is niet neutraal —, maar dat zou wel moeten! De beslissing over ons gedrag moet bij het individu liggen.

Dus als u dit tijdschrift heeft gekocht, weet u waarschijnlijk dat u veel te veel tijd besteedt aan sociale media en uw telefoon. Maar het doel ervan is niet om u te laten zien hoe u zich van uw gedrag kunt ontdoen. Simpel gezegd moet het dienen als een bron van kennis en moet het de aandacht vestigen op de dagelijkse manipulatie van de geest waaraan we elke dag worden blootgesteld. Want zonder te weten dat je gemanipuleerd wordt, is het moeilijk om dit te herkennen en kun je er nauwelijks kritisch over nadenken.

Wat je ermee doet, is aan jou!

De jouwe,
Julius

Sociale media zijn in de wereld van vandaag alom vertegenwoordigd. Ze worden dagelijks gebruikt door ongeveer 3,81 miljard mensen en maken deel uit van het dagelijkse leven van een millennial. Psychologen en therapeuten hebben een enorme toename van angststoornissen en depressies vastgesteld. Dit feit kan ook in verband worden gebracht met sociale media. Gemiddeld kijken we 150 keer per dag naar onze smartphone. Dus nemen we 150 bewuste beslissingen, of is er misschien een ander onderdeel dat in dit verband vaak wordt vergeten? Sociale media is door haar ontwikkelaars en programmeurs bewust zo geprogrammeerd en ontworpen dat gebruikers geen andere keuze hebben dan zich te laten verleiden door hun smartphone. Ze zijn onbewust gemanipuleerd. Dit is een probleem, want iemand die niet weet dat hij gemanipuleerd wordt, zal het moeilijk vinden om dit zelf te herkennen. Vooral millennials zijn bijzonder kwetsbaar voor de aantrekkingskracht van technologische uitvindingen van de eenentwintigste eeuw. Daarom heb ik als doel dit te veranderen. Door theoretisch onderzoek ben ik erachter gekomen hoe sociale media precies geprogrammeerd zijn en wat de verschillende ontwerpkenmerken kunnen activeren in het brein van de gebruikers. In het ergste geval kan er een gedragsverslaving ontstaan. Verder heb ik ook artistiek onderzoek gedaan, waarbij ik de manier waarop dit onderwerp tot nu toe is behandeld, heb geanalyseerd. Het probleem met de meeste bestaande werken is dat deze werken zelf op sociale media worden gepost. Dit laat de kijker weinig tijd om ze te begrijpen en na te denken, want zoals ik in theoretisch onderzoek heb geleerd, zijn sociale media zo ontworpen om de gebruiker altijd op zoek te laten gaan naar de eerstvolgende beste post.

Dit wil ik voorkomen door een tijdschrift samen te stellen dat HOOKED heet. Zoals ik ook geleerd heb uit praktisch onderzoek en experimenten, geeft het printmedium je meer ruimte om bepaalde processen en strategieën uit te leggen. Maar mijn tijdschrift zal niet alleen maar een eenvoudig tijdschrift zijn. Het is bedoeld om de lezer een pauze te geven, in een tijd waarin de technologische vooruitgang de ontwikkelingen gewoon veel te snel laat gebeuren. Het tijdschrift zal daarom dienen als een neutrale bron van kennis voor degenen die zich ervan bewust zijn dat ze te veel tijd doorbrengen op sociale platforms, maar niet precies weten waarom.

































































































































1935



1929

1928

1927


1926


1925

1924

1923


1922

1921


1920

1919


1918

1917

1916

1915


1914


1913

1912

1911


1909

1908


1907

1906


1905

1904

1903


1901


1900


1899

1897


1896


1894

1893

1892

1891


1890

1889

1888

1887


1886


1885

1884

1883


1882

1881


1880

1879


1878

1877

1876

1875


1874


1873

1872

1871


1870

1869

1868


1867

1866


1865

1864

1863

1862


1861


1860


1859

1858

1857


1856

1855


1854

1853

1852

1851


1850

1849

1848

1847


1846


1845

1843


1842

1841


1840

1839


1838

1837

1836

1835


1834


1833

1832

1831


1829

1828


1827


1824

Maastricht Institute of Arts