Bij bedrijven met een maatschappelijke missie wil ik bewustzijn creëren over branding en hoe daarmee bewust om te gaan. Branding wordt vaak gezien als een verpakking, maar het gaat niet om de verpakking maar juist om de inhoud die je wilt delen. Het is het verschil tussen inpakken en uitpakken.
Mijn focus ligt op beeldtaal; als fotograaf denk ik in beelden. Een beeld heeft een emotie, gevoel en echtheid, hetgeen gekoppeld is aan de oprechtheid van de persoon zelf. Bruidsfotografie is een mooi voorbeeld van hoe vertrouwen, empathie, openheid en gevoel bij elkaar komen. Het gaat niet enkel om het mooiste plaatje te maken van het bruidspaar. Door het bruidspaar op hun gemak te stellen, durven ze zichzelf te zijn en geeft het beeld de emotie weer, die op dat moment voelbaar is. Een beeld vertelt het verhaal; om dat verhaal goed weer te kunnen geven, moet ik mijn klant begrijpen en moet ik als ontwerper zelf open zijn.
De basis van een goed gesprek is vertrouwen, waarbij het relevant is dat je jezelf openstelt om op een empathische wijze te kunnen communiceren. Voor het opbouwen van een goede relatie met de klant is het noodzakelijk om bij de klant diepgang te kunnen bereiken. Dan kom je tot een empathische verhouding, die vergelijkbaar is met een vriendschap en voor mij is dat heel waardevol.
In het traject creëer ik waardevol materiaal, waarmee ik als ontwerper en strateeg kan werken om tot een campagne te komen. Het materiaal is voornamelijk vanuit een fotografische gedachte ontstaan, het project daarna is de grafische vormgeving. Mijn methodiek is het aanvoelen van wat iemand echt is en vertelt, om daarna het verhaal te vertalen naar een empathisch beeld.
Een branding is een van de krachtigste middelen om mensen met een bedrijf te verbinden en in beweging te brengen. Jouw branding is niet alleen belangrijk voor de buitenwereld, maar ook voor het bedrijf intern. Als je een branding wilt maken, dan moet je geduld hebben en wachten op het resultaat om deze continu in beweging te laten zijn. Als ik de impact van branding kan vergroten, dan laat ik graag mijn stem horen. Mensen emotioneel aanraken wordt niet bereikt door de waarden van een merk te communiceren, maar door vanuit die waarden te communiceren. Ik help bedrijven hun waarden te vinden en tot uitdrukking te brengen. Dit doe ik door onder andere een empathisch beeldtaal systeem te ontwikkelen en dat systeem te vertalen via merkcampagnes, creatieve inhoud en digitale platforms.
Als eindwerk heb ik een persoonlijke werkwijze geschreven voor het ontwikkelen van een empathische branding en deze vertaald naar een brandboek voor DeMaackers. Het brandboek bestaat uit het DNA van DeMaackers en de visuele identiteit.
De banners zijn een onderdeel van de visuele identiteit van DeMaackers en deze laat ik graag aan jullie zien!