sorteer op

filteren op


2049

2048

2047


2046


2045

2044

2043


2042

2041


2040

2039


2038

2037

2036

2035


2034


2033

2032

2031


2030

2029

2028


2027

2026


2025
























2020

Bachelor Visuele Communicatie

2020

Marjolein van der Heijden

Een empathische branding

Bij bedrijven met een maatschappelijke missie wil ik bewustzijn creëren over branding en hoe daarmee bewust om te gaan. Branding wordt vaak gezien als een verpakking, maar het gaat niet om de verpakking maar juist om de inhoud die je wilt delen. Het is het verschil tussen inpakken en uitpakken.

Mijn focus ligt op beeldtaal; als fotograaf denk ik in beelden. Een beeld heeft een emotie, gevoel en echtheid, hetgeen gekoppeld is aan de oprechtheid van de persoon zelf. Bruidsfotografie is een mooi voorbeeld van hoe vertrouwen, empathie, openheid en gevoel bij elkaar komen. Het gaat niet enkel om het mooiste plaatje te maken van het bruidspaar. Door het bruidspaar op hun gemak te stellen, durven ze zichzelf te zijn en geeft het beeld de emotie weer, die op dat moment voelbaar is. Een beeld vertelt het verhaal; om dat verhaal goed weer te kunnen geven, moet ik mijn klant begrijpen en moet ik als ontwerper zelf open zijn.

De basis van een goed gesprek is vertrouwen, waarbij het relevant is dat je jezelf openstelt om op een empathische wijze te kunnen communiceren. Voor het opbouwen van een goede relatie met de klant is het noodzakelijk om bij de klant diepgang te kunnen bereiken. Dan kom je tot een empathische verhouding, die vergelijkbaar is met een vriendschap en voor mij is dat heel waardevol.

In het traject creëer ik waardevol materiaal, waarmee ik als ontwerper en strateeg kan werken om tot een campagne te komen. Het materiaal is voornamelijk vanuit een fotografische gedachte ontstaan, het project daarna is de grafische vormgeving. Mijn methodiek is het aanvoelen van wat iemand echt is en vertelt, om daarna het verhaal te vertalen naar een empathisch beeld.

Een branding is een van de krachtigste middelen om mensen met een bedrijf te verbinden en in beweging te brengen. Jouw branding is niet alleen belangrijk voor de buitenwereld, maar ook voor het bedrijf intern. Als je een branding wilt maken, dan moet je geduld hebben en wachten op het resultaat om deze continu in beweging te laten zijn. Als ik de impact van branding kan vergroten, dan laat ik graag mijn stem horen. Mensen emotioneel aanraken wordt niet bereikt door de waarden van een merk te communiceren, maar door vanuit die waarden te communiceren. Ik help bedrijven hun waarden te vinden en tot uitdrukking te brengen. Dit doe ik door onder andere een empathisch beeldtaal systeem te ontwikkelen en dat systeem te vertalen via merkcampagnes, creatieve inhoud en digitale platforms.

Als eindwerk heb ik een persoonlijke werkwijze geschreven voor het ontwikkelen van een empathische branding en deze vertaald naar een brandboek voor DeMaackers. Het brandboek bestaat uit het DNA van DeMaackers en de visuele identiteit.

De banners zijn een onderdeel van de visuele identiteit van DeMaackers en deze laat ik graag aan jullie zien!


















































































































































1935



1929

1928

1927


1926


1925

1924

1923


1922

1921


1920

1919


1918

1917

1916

1915


1914


1913

1912

1911


1909

1908


1907

1906


1905

1904

1903


1901


1900


1899

1897


1896


1894

1893

1892

1891


1890

1889

1888

1887


1886


1885

1884

1883


1882

1881


1880

1879


1878

1877

1876

1875


1874


1873

1872

1871


1870

1869

1868


1867

1866


1865

1864

1863

1862


1861


1860


1859

1858

1857


1856

1855


1854

1853

1852

1851


1850

1849

1848

1847


1846


1845

1843


1842

1841


1840

1839


1838

1837

1836

1835


1834


1833

1832

1831


1829

1828


1827


1824

Maastricht Institute of Arts