sorteer op

filteren op



2049

2048


2047


2046

2045


2044


2043

2042


2041


2040

2039


2038


2037

2036


2035


2034

2033


2032


2031

2030


2029


2028

2027


2026


2025


































































































2020

Bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

2020

Noëlle Jansen

Schuursel Jansen

Soms is het moeilijk te omvatten wat zintuigen terug de gedachten in helpen. Het onthouden ervan is dat wat zichtbaar is. De herinnering, gecreëerd, bedacht, verzonnen of bewaard. Helder, maar eveneens troebel is waardevol. Hoe onderscheiden we het beeld van de woorden? Hoe voelen we ons thuis in ons eigen blikveld. Merken we het wel als we daar zijn. Zijn we daar om te blijven ook? Hoe we streven naar die houvast, de zekerheid en het fysieke, zo mooi is het onzekere, toevallige maar ook onverwachtse. Wanneer we ons daar begeven kunnen, moeten we leren genieten. Zodra we voelen is acceptatie daar, klaar om omarmd te worden, erkend en ook herkend. Hier zie je wat voor mij de herinnering is, was en wordt. Morgen heb ik een nieuwe, vandaag ben ik hier nog.

Door het doen van dit onderzoek, kan ik een aantal interessante conclusies trekken. Tijdens het doen van het onderzoek heb ik een peiling gemaakt van de woorden die in de antwoorden op de vragenlijst voorkomen. Natuurlijk, elke respondent is anders, heeft andere behoeften en wensen wat betreft zijn of haar atelier, maar door juist naar overeenkomsten tussen deze personen te gaan zoeken, ben ik erachter gekomen dat de respondenten vaak op zowel functioneel als emotioneel gebied, naar hetzelfde zoeken in een atelier, om daar zo optimaal mogelijk te ‘zijn’. Door het onderzoek te doen ben ik erachter gekomen dat deze fascinatie van mij, de ruimte waarin we niet alleen werken maar ook creëren, ook in de professionele kunstpraktijk speelt. Door bij mijzelf na te gaan wat ik wilde weten en door hieraan passende methodes voor Arts Based Educational Research (ABER) toe te passen, ben ik erachter gekomen dat door zaken, die als onderzoeker fascineren en deze vervolgens voor te leggen aan respondenten, zij hier niet enkel passief op reageren. Op deze manier zetten ze hun respons ook om in een actieve handeling. Over dit gegeven ben ik heel verrast. Uit de antwoorden van de respondenten blijkt namelijk dat, nadat ik hen vragen voorlegde, zij hier daadwerkelijk mee aan de slag zijn gegaan. Ze hebben zich het onderzoek ‘eigen’ gemaakt en zijn allemaal op hun eigen manier gaan nadenken over hun atelier of hun kunstpraktijk. Meer dan eens heb ik van de deelnemers respons ontvangen over het veranderen van de indeling van het atelier of de attitude naar het atelier toe. Dat zijn de cadeautjes voor het onderzoek geweest. Respons waarnaar niet is gevraagd, maar zomaar verkregen is. De respondenten kijken bewuster naar hun ruimte en gaan er bewuster mee om, waardoor het doel van dit onderzoek bereikt is.





























































































































1935





1929

1928


1927


1926

1925


1924


1923

1922


1921


1920

1919


1918


1917

1916


1915


1914

1913


1912


1911


1909


1908

1907


1906


1905

1904


1903


1901


1900


1899


1897


1896


1894


1893

1892


1891


1890

1889


1888


1887

1886


1885


1884

1883


1882


1881

1880


1879


1878

1877


1876


1875

1874


1873


1872

1871


1870


1869

1868


1867


1866

1865


1864


1863

1862


1861


1860

1859


1858


1857

1856


1855


1854

1853


1852


1851

1850


1849


1848

1847


1846


1845


1843


1842

1841


1840


1839

1838


1837


1836

1835


1834


1833

1832


1831


1829


1828


1827



1824

Maastricht Institute of Arts