Wij, Simone Grothe en Ede Sevenich, zijn vierdejaars studenten van Fine Art and Design in Education van Zuyd Hogeschool in Maastricht. Nieuw is dat wij, als een team afstuderen. Door onze tegenstrijdige kwaliteiten te combineren, komen wij tot nieuwe inzichten, het heeft zeker meerwaarde. Tijdens ons beeldend afstudeerwerk, zijn wij begin dit schooljaar (september 2019) van start gegaan met het opzetten van een project rondom de werkdruk dat bij studenten ligt. Dit project is echter zo groot geworden dat wij dit als overkoepelend thema tijdens ons afstuderen hebben onderzocht en verkend.
‘Eleutheromenia’ is de titel van ons beeldende werk. De basis van dit werk, zijn studenten die persoonlijke en negatieve ervaringen over de studie durven te delen. Wij hebben deze verhalen vertaald in een film, opgebouwd uit negen verschillende performances met bijbehorende gedichten. De negen verschillende performances zijn gekoppeld aan negen verschillende emoties, die de student tijdens zijn studie doormaakt. De performances zijn absurdistisch en opgenomen op /in verlaten locaties / gebouwen.
Tijdens de expositie staat de bezoeker centraal. De film wordt gepresenteerd in een huiselijk aangeklede ruimte. Om de bezoeker te prikkelen en testen op zijn/haar waarden en normen staan er koekjes en cocktails in de ruimte. Wanneer wordt kunst interactief en welke aspecten bepalen dit? Hiernaast zullen gedichten worden afgespeeld in de ruimte, waar een bezoeker telkens verbaal aangevallen zal worden. Eleutheromenia is een installatie die op veel verschillende manieren zal prikkelen.
'Agitatie' - ABER-onderzoek
De onderzoekstechniek Art Based Educational Research (ABER) biedt de ruimte om een onderwerp op een zo creatief mogelijke manier te onderzoeken en uiteindelijk te presenteren. Kunst of de creatieve sector zal gebruikt worden als bindmiddel voor het onderzoek.
Ons onderzoek betreft verschillende knelpunten van studentendruk. We vinden dat er te weinig aandacht aan dit probleem wordt geschonken. Ondanks dat stress zich op een individuele manier uit, is het een probleem dat de tegenwoordige tijd met zich meebrengt. We hebben een luisterend oor geboden aan studenten van Zuyd Hogeschool en hopen dit beeldend op een juiste manier te vertalen, door middel van een kort film- en geluidsfragment. Door het samenvoegen en het overwegen van alle beeldende aspecten en geluidskenmerken zal ons sleutelwoord ‘druk’ duidelijk zichtbaar worden.