sorteer op

filteren op



2049

2048


2047


2046

2045


2044


2043

2042


2041


2040

2039


2038


2037

2036


2035


2034

2033


2032


2031

2030


2029


2028

2027


2026



2025


































































































































































2020

Bachelor Vormgeving | Design

2020

Veerle van Esser

18.11.2019 . 10.05.2020

Over de Bollen,

Aan de bollen is mijn gemoedstoestand af te lezen.

Van jonge snelle bollen tot levensgrote bollen met een verleden. De vorm, grootte en betekenis is iets wat met mij mee groeit en beweegt.

De eerste keer maakte ik bollen van porselein. Deze waren klein en zeer kwetsbaar. Dit duidde op de aanloop naar een moeilijke periode voor mij.

De tweede keer dat ik bollen maakte lieten ze mij een bepaalde rust ervaren, waardoor ik mij verbonden voelde met mijn kern. De bollen waren groter en werden ook steeds groter, ze waren sterk en grof gemaakt. In elke verschool een kern die men alleen kon waarnemen wanneer je deze opraapte.

Vanaf de derde keer dat ik bollen ging maken, oversteeg het werk het helende effect dat het op mij heeft. Ik wil met het werk mijn zoektocht laten zien. Waneer het lukt om in verbinding te staan met mijn kern en wanneer dit niet lukt.
Doordat het werk groot is, ben ik een redelijk lange tijd bezig met het maken van een bol. In deze periode gebeuren er dingen die invloed hebben op mijn belevingswereld en mijn kijk naar het werk.

Als jaarringen in een boom is mijn leven af te lezen in het werk.

Over de gezichten,

Stuk voor stuk anders maar toch gelijk.

Vanaf het eerste moment dat ik ze begon te maken, heb ik het gevoel gehad dat het een geschenk is geweest, dat door mijn handen werd uitgevoerd. Dat cadeau was het eerste teken van opklaring van de storm die toen mijn leven was.

De gezichten hebben een grote rol gespeeld in mijn leven. Nu ik de geruststelling en het gezelschap van het maken niet meer zo vaak nodig heb, wil ik de gezichten graag een podium geven. Om te laten zien wat ze voor mij hebben betekend.

Ze mogen nu een betekenis gaan krijgen voor andere mensen.

Wat is het belang van emoties en hun verwevenheid binnen de kunsten? Hoe verhoud ik me tot mijn werk? In dit onderzoek leest u over de relatie tussen de maker en het werk. Het onderzoek bestaat uit een uitleg over de werkstukken en een deel voorgeschiedenis, het ontstaan van het werk. De emotie, de aanleiding tot het maken en de band tussen de maker en het object kan vaak net zo belangrijk zijn als het werk zelf. Dit zal in het onderzoek nader uitgelegd worden. Het werk zelf geeft antwoord op de vragen. Tijdens het maken worden er verschillende aspecten duidelijk over de objecten. In dagboekfragmenten kunt u lezen over de gedachten en de problemen waar de maker op dat moment mee worstelt, het geeft inzicht in de belevingswereld van de ontwerper.

Kunst wordt al jaren gebruikt als verlengstuk van emoties. Voor de kunstenaar, maar ook voor de toeschouwer kan het hulp bieden deze te verwerken. Door het maken van meerdere oplagen van hetzelfde werk, hoeft de kunstenaar niet bezig te zijn met wat ze zal gaan maken. Omdat ze precies weet wat ze moet doen, wordt elk werk anders. Haar onderbewuste, intuïtie neemt over. Het werk voelt voor de maker als thuiskomen. Gedachten en emoties worden gevoeld en verwerkt door het maakproces, hier wordt ze zich tijdens het maken telkens weer bewust van.




























































1935





1929

1928


1927


1926

1925


1924


1923

1922


1921


1920

1919


1918


1917

1916


1915


1914

1913


1912


1911


1909


1908

1907


1906


1905

1904


1903


1901


1900


1899


1897


1896


1894


1893

1892


1891


1890

1889


1888


1887

1886


1885


1884

1883


1882


1881

1880


1879


1878

1877


1876


1875

1874


1873


1872

1871


1870


1869

1868


1867


1866

1865


1864


1863

1862


1861


1860

1859


1858


1857

1856


1855


1854

1853


1852


1851

1850


1849


1848

1847


1846


1845


1843


1842

1841


1840


1839

1838


1837


1836

1835


1834


1833

1832


1831


1829


1828


1827



1824

Maastricht Institute of Arts