Over de Bollen,
Aan de bollen is mijn gemoedstoestand af te lezen.
Van jonge snelle bollen tot levensgrote bollen met een verleden. De vorm, grootte en betekenis is iets wat met mij mee groeit en beweegt.
De eerste keer maakte ik bollen van porselein. Deze waren klein en zeer kwetsbaar. Dit duidde op de aanloop naar een moeilijke periode voor mij.
De tweede keer dat ik bollen maakte lieten ze mij een bepaalde rust ervaren, waardoor ik mij verbonden voelde met mijn kern. De bollen waren groter en werden ook steeds groter, ze waren sterk en grof gemaakt. In elke verschool een kern die men alleen kon waarnemen wanneer je deze opraapte.
Vanaf de derde keer dat ik bollen ging maken, oversteeg het werk het helende effect dat het op mij heeft. Ik wil met het werk mijn zoektocht laten zien. Waneer het lukt om in verbinding te staan met mijn kern en wanneer dit niet lukt.
Doordat het werk groot is, ben ik een redelijk lange tijd bezig met het maken van een bol. In deze periode gebeuren er dingen die invloed hebben op mijn belevingswereld en mijn kijk naar het werk.
Als jaarringen in een boom is mijn leven af te lezen in het werk.
Over de gezichten,
Stuk voor stuk anders maar toch gelijk.
Vanaf het eerste moment dat ik ze begon te maken, heb ik het gevoel gehad dat het een geschenk is geweest, dat door mijn handen werd uitgevoerd. Dat cadeau was het eerste teken van opklaring van de storm die toen mijn leven was.
De gezichten hebben een grote rol gespeeld in mijn leven. Nu ik de geruststelling en het gezelschap van het maken niet meer zo vaak nodig heb, wil ik de gezichten graag een podium geven. Om te laten zien wat ze voor mij hebben betekend.
Ze mogen nu een betekenis gaan krijgen voor andere mensen.
Wat is het belang van emoties en hun verwevenheid binnen de kunsten? Hoe verhoud ik me tot mijn werk? In dit onderzoek leest u over de relatie tussen de maker en het werk. Het onderzoek bestaat uit een uitleg over de werkstukken en een deel voorgeschiedenis, het ontstaan van het werk. De emotie, de aanleiding tot het maken en de band tussen de maker en het object kan vaak net zo belangrijk zijn als het werk zelf. Dit zal in het onderzoek nader uitgelegd worden. Het werk zelf geeft antwoord op de vragen. Tijdens het maken worden er verschillende aspecten duidelijk over de objecten. In dagboekfragmenten kunt u lezen over de gedachten en de problemen waar de maker op dat moment mee worstelt, het geeft inzicht in de belevingswereld van de ontwerper.
Kunst wordt al jaren gebruikt als verlengstuk van emoties. Voor de kunstenaar, maar ook voor de toeschouwer kan het hulp bieden deze te verwerken. Door het maken van meerdere oplagen van hetzelfde werk, hoeft de kunstenaar niet bezig te zijn met wat ze zal gaan maken. Omdat ze precies weet wat ze moet doen, wordt elk werk anders. Haar onderbewuste, intuïtie neemt over. Het werk voelt voor de maker als thuiskomen. Gedachten en emoties worden gevoeld en verwerkt door het maakproces, hier wordt ze zich tijdens het maken telkens weer bewust van.